16 de gener del 2012

ANÀLISI DE NECESSITATS I FITXA DE DISSENY

He dissenyat una activitat d'aprenentatge mediada per jo mateixa (com a tutora del grup de cicle mitjà i superior de l'escola) i per les TIC, i per fer-ho he partit d'un problema que he buscat que fos significatiu pels alumnes amb l'objectiu final que aprenguin a mode d'investigació-acció. Aquí us presento la fitxa de disseny de l'activitat que m'he proposat dur a terme:


TÍTOL DE L’ACTIVITAT:
  • COM PERSONALITZAR LA POSTAL DE NADAL?
DESCRIPCIÓ DELS AGENTS PERSONALS I DE LA TECNOLOGIA MEDIADORA:
  • Agents personals:
                   Els aprenents: Alumnes de cicle mitjà (1alumne) i superior (4alumnes): Tots ells comparteixen aula, ja que es desenvoluparà en una escola petita de tipologia unitària que pertany a una ZER.
                   La mediadora: jo (com a tutora dels alumnes).
  • Tecnologia mediadora:
                     Ordinador: programa PSP (Paint Shop Pro), pantalla i projector.
DESCRIPCIÓ DEL PROBLEMA DE PARTENÇA I CARACTERÍSTIQUES DEL PROBLEMA:
Jonassen (1997) classifica els problemes en dos tipus: els ben estructurats i els mal estructurats i recomana diferents models de disseny per a cada tipus, perquè opina que requereixen diferents habilitats.
  • Problema: Com puc personalitzar la postal de Nadal posant la meva imatge (fotografia de cada alumne)?
  • Característiques del problema:
-          El nostre problema es troba dins el tipus de problema mal estructurat. És un problema que necessita trobar una solució emergent i requerirà la integració de diferents camps de contingut.
-          L’objectiu final és: elaborar una postal de nadal amb el PSP incorporant la seva imatge. Estem parlant d’un problema amb certa complexitat, amb diferents variables que actuen sobre el problema, ja que per tal de satisfer aquest objectiu, poden anar sorgint altres aprenentatges més complexos com és saber utilitzar el programa i les seves eines, i amb predictibilitat relativa.
-          Pel que fa a l’especificitat del camp, penso que és un problema força contextualitzat i ben situat.
·         Tipus de problema segons la classificació de Jonassen:
- Problema de pressa de decisions:
D’entrada els alumnes es troben davant un problema de pressa de decisons, han de decidir i contrastar quina és la solució més adequada per resoldre el seu problema. La solució serà que arribin a decidir conèixer el programa PSP.
- Problemes que usen regles:
Posteriorment, ens trobarem que el nostre problema té una solució correcta (utilitzar el PSP) però múltiples vies de solució o múltiples regles que dirigeixen el procés de solució (per retallar la seva imatge poden fer seleccions de la imatge punt a punt o fer seleccions de la imatge amb la bareta màgica). Té un objectiu clar. El procés procedimental estarà restringit per normes i seleccionarem i aplicarem regles per a produir respostes de sistemes restringits. El criteri d’èxit serà la productivitat. El resultat pot ser imprevisible i el nivell d’abstracció es basarà en necessitats.

MANERA COM ES PLANTEJA EL PROBLEMA ALS APRENENTS:
-          Sessió 1: Plantejament del problema: 40’
Ens atansem a les festes de Nadal i com cada any haurem de preparar la postal de Nadal per felicitar el Nadal als pares. Què us sembla si aquest curs la fem més atractiva? Més personalitzada? L’any passat vam fer una foto que hi sortiem tots, què us sembla si aquest any cadascú personalitza la seva postal per a la seva família? No cal que totes les postals siguin iguals, cadascú la pot fer al seu gust, estil i segur que totes quedaran super xules. Com ho podríem fer? Algú té alguna idea? Fer una pluja d’idees.
- Valorar les seves idees i explicar-los com es pot desenvolupar l’experiència amb el PSP. Valorar també conjuntament aquesta proposta.
CONTEXT DE L’ACTIVITAT
Aula ordinària: Els ordinadors estan dins l’aula i n’hi ha un per a cada alumne. El projector també està dins l’aula.
CARACTERÍSTIQUES COGNITIVES, EMOCIONALS, ACTITUDINALS I FÍSIQUES DELS APRENENTS
  • Característiques físiques: alumnes de cicle mitjà i superior de primària. Són alumnes que comparteixen una mateixa classe ja que ens trobem en una escola petita (amb dos aules i dos mestres) que pertany a una ZER.
  • Característiques cognitives: Tenen coneixements sobre l’ús de les TIC ja que es treballa des de diferents àrees la incorporació de les TIC en el seu aprenentatge.
  • Característiques emocionals i actitudinals: Mostren interès i motivació per aprendre a través de les TIC.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES QUE L’APRENENT HA D’ASSOLIR
  • Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
  • Tractament de la informació i competència digital.
  • Aprendre a aprendre.
  • Autonomia i iniciativa personal.
  • Social i ciutadania.
CONTINGUTS
§         Conceptuals:
- Programa PSP 5
§         Procedimentals:
- Iniciació al programa PSP5.
- Realització de fotografies entre els companys de l’aula.
- Elaboració de la postal de nadal amb el pograma PSP.
§         Actitudinals:
  • Interès per aprendre l’ús i l’aplicació del programa PSP5.
  • Actitud participativa en les diferents activitats proposades.
  • Mostrar-se creatiu pel disseny de la postal.
  • Respecte pel material utilitzat.
  • Respecte, col.laboració i ajut entre els companys.
  • Valoració del resultat de la postal com a treball lingüístic i audiovisual.

PREVISIÓ DE LA SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS I ORIENTACIONS PER A L’ACCIÓ
§         Sessió 1: Plantejament del problema: 40’
-          Com cada any els alumnes elaboren la postal de Nadal i es planteja l’opció de fer-la més atractiva, més personalitzada, com ho podem fer? Fer una pluja d’idees.
-          Valorar les seves idees i explicar-los com es pot desenvolupar l’experiència amb el PSP.
§         Sessió 2: 60’
-          Els projectaré al canó, el resultat final d’una postal ja elaborada i els engresco a fer-ne un d’igual. Penso que serà una manera per motivar encara més als nostres alumnes. Tot seguit els presentaré el programa PSP i les eines principals per poder dur a terme la nostra tasca (projectat a la pantalla).
-          Deixaré temps perquè individualment puguin anar a l’ordinador i es familiaritzin amb el programa. Resoldré els dubtes i curiositats que els puguin sorgir. (Abans de realitzar aquesta sessió hauré instal.lat a tots els ordinadors de l’aula el programa Paint Shop Pro 5).
§         Sessió 3: 60’
-          Entre els alumnes es faran fotos i les introduirem a la carpeta de fotos del curs a l’ordinador. (Això com que ja ho han fet altres vegades, compto que no els suposarà cap dificultat).
-          Obrirem les fotos amb el PSP. Recordarem els passos a seguir. Ho explicarem, ho posarem en pràctica. Deixarem que entre els companys també es puguin resoldre els dubtes. Es tracta que cada alumne seleccioni la seva imatge amb la vareta màgica i la guardi (amb jpg i amb el fons transparent).
§         Sessió 4: 60’
-          Accedirem a una carpeta que hauré creat amb diferents fons de Nadal i cadascú seleccionarà el que més li agradi per crear la seva postal i personalitzar-la.
-          Obrir les dues fotografies (fons i imatge). Recordarem de nou, els passos a seguir per a fer la composició de la postal i deixarem temps perquè cada alumne ho pugui fer. Seguirem el mateix procediment per afegir un rètol nadalenc a la postal (Bon Nadal) (ho faran amb el wordArt). Qui acabi primer, podrà ajudar als companys que tinguin més dificultats.
§         Sessió 5: 30’
-          Imprimir i compartir les postals de nadal amb els companys i autoavaluar el treball fet i l’experiència realitzada.
El mediador farà de guia i acompanyarà a l’alumnat en el procés d’aprenentatge.
FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGÒGICA DEL DISSENY I VINCULACIÓ AMB ELS CONTINGUTS DE L’ASSIGNATURA
Totes les activitats que es realitzen a l’aula amb l’ús de les TIC, motiva als alumnes i desperta els seus interessos, la qual cosa facilita la concecusió de l’aprenentatge significatiu (Jonassen).
Partint de les seves capacitats i coneixements previs, construirem nous esquemes mentals sobre els ja existents. Emmarcarem l’aprentatge dins el corrent constructivista, ja que seran els propis alumnes constructors del propi coneixement, amb el suport i guia de la meva figura, com a mediadora del seu aprenentatge. Partirem d’un aprenentatge actiu, motivador, experiencial i d’autogestió, compartint amb els companys i intercanviant el coneixement creat, amb l’objectiu últim d’aconseguir un aprenentatge significatiu.

PROCEDIMENTS I CRITERIS D’AVALUACIÓ:
Avaluarem tot el procés seguit fent una avaluació continuada i respectant els tres moments d’avaluació: inicial (en la primera sessió fent la pluja d’idees i detectant els seus coneixements previs), formativa (durant el desenvolupament de les sessions 2, 3 i 4) i sumativa (sessió 5: avaluant la postal i l’experiència).
Jo com a moderador i guia, reconduiré la situació si en algun moment els aprenents es perden i no segueixen el procediment. A través de la observació sistemàtica, podrem adonar-nos de si ho saben fer o no, segons si van avançant en el seu treball, tenen dubtes, demanen ajuda...

PREVISIÓ DE TEMPORALITZACIÓ:
-          Sessió 1: 40 minuts.
-          Sessió 2: 60 minuts.
-          Sessió 3: 60 minuts.
-          Sessió 4: 60 minuts.
-          Sessió 5: 30 minuts.
D’entrada he establert aquesta temporalització però caldrà flexibilitzar-la si es creu necessari quan es dugui a la pràctica.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada