L’objectiu d’aquesta activitat és aconseguir l’aprenentatge significatiu dels alumnes partint primerament, de l’anàlisi de les necessitats dels alumnes, per tal de plantejar un problema significatiu per a ells, que doni sentit al procés que va des del disseny, desenvolupament, implementació i arribar a l’avaluació. Es tracta de què a través de la investigació-acció, l’alumne vagi construint el seu propi aprenentatge, meditat per la tutora i per les TIC, fins a arribar a resoldre el repte i asolir l’aprenentage significatiu.
A través de les lectures proposades, hem aprés en què consisteix la resolució de problemes, a diferenciar la varietat de problemes tenint en compte l’estructuració, la complexitat, l’especificitat del camp, la tipologia de solució de problemes (lògics, algorítmics, narrats, els que usen regles, de presa de decisions, de resolució de dificultats, de solució i diagnosi,...). Així doncs a partir de la reflexió entre les lectures proposades, hem pogut definir el nostre problema i el nostre plantejament.
Durant la preparació de l’activitat he de dir que com a tutora, tenia les autoritzacions firmades pels pares sobre els drets d’imatge dels alumnes, ja que cada inici de curs ho demanem a les famílies.
En aquesta activitat el fet de crear un problema i haver-lo de resoldre, ha permés als alumnes donar-los-hi l’oportunitat d’aprendre i de generar aprenentatge significatiu. L’èxit d’aquesta activitat també ha sigut degut a la valoració de la tecnologia educativa, present en tot el procés (disseny, desenvolupament, implementació i avaluació), que ha ajudat a captar l’interès i motivació de l’alumnat per desenvolupar la tasca, valorant la importància de la mediació de les eines tecnològiques.
L’activitat s’ha desenvolupat sota les bases metodològiques basades en l’enfocament constructivista i l’aprenentatge significatiu.
Els resultats que hem aconseguit durant i al final del desenvolupament de l’activitat han estat molt satisfactoris. L’interès, la motivació i la participació activa de l’alumnat, va permetre que tant alumnes com jo mateixa, com a moderadora, gaudissim al mateix temps que desenvolupavem l’activitat. Estic convençuda de què van experimentar un canvi conceptual, ja que els alumnes de manera gradual, anaven modificant alguns conceptes i reoganitzant progresivament la seva estructura conceptual fins a produir-se un canvi, una reestructuració. També van aprendre a compartir la informació adquirida o els aprenentatges descoberts amb els seus companys. El seu rol actiu i de construcció del propi aprenentatge va portar-los a aconseguir aprenentatges significatius.
Pel que fa al rol que vaig adquirir jo, incentivant i guiant als alumnes, va permetre que ells mateixos cressin les seves pròpies estructures de coneixement i les puguessin ampliar. Facilitar als alumnes aquest tipus d’activitats permet ajudar-los a que es produeixi el canvi conceptual.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada